Followers


Pages

Friday, March 1, 2013

Menjaga Rahsia~

Bismillah.

Assalamualaikum pembuka bicara. Lama sudah silent dalam ber'blog almaklumla kekangan masa dan juga ketiadaan internet. Alhamdulillah hari ni insyaAllah berpeluang menulis. Disini saya ingin kongsikan sesuatu, mudah mudahan dapat memberikan manfaat kepada kita.

Pernah tak dapat pesanan macam ni, "Tolong rahsiakan perkara ni" atau "Jangan cerita pada siapa siapa ya" pernah tak.  Pernah tak kawan-kawan atau sesiapa yang mempercayai kita menceritakan sesuatu supaya kita menyimpannya? Mesti pernah kan. Tapi adakah kita merupakan penyimpan rahsia yang baik?

Suka untuk saya berkongsi tips untuk menyimpan rahsia dengan baik.

1) Mengelak : Cara ini berkesan dan selamat kerana mengelak menghindar dari sebarang keraguan.

2) Berhelah : Cara ini juga mampu menangkis dari tanda tanya si penanya. Contohnya si penanya bertanya "tadi bersembang mengenai apa?. Kita boleh jawab begini "Takda apa2 cuma berkongsi-kongsi pandangan".

3) Tipu : Cara ini boleh digunakan tetapi janganlah sebagai cara utama. Andai tiada pilihan tipu merupakan cara terakhir kita. Tapi bukanlah tipu yang sebenarnya. Contohnya kawan kita bertanya kita hendak kemana, namun kita diamanahkan untuk tidak memberitahu sesiapa jadi kita dibolehkan mengatakan hendak ke kedai dengan syarat singgah la ke kedai. Hehe.

Ada lagi satu tetapi terlupa. Sebarang cadangan atau idea untuk menjaga rahsia kita boleh berkongsi bersama. Suka untuk saya berkongsi firman Allah di dalam kalamnya yang mulia mengenai amanah. Sila rujuk surah An Nisa ayat ke 58 berbunyi begini "Sungguh, Allah menyuruhmu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan apabila kamu menetapkan hukum di antara manusia hendaklah kamu menetapkannya dengan adil. Sungguh, Allah sebaik-baik yang memberi pengajaran kepadamu. Sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha Melihat.

Setakat itu saja. Sebenarnya sifat amanah patut ada dalam hidup kita. Kalau kita asyik membocorkan rahsia. Bila-bila masa ja Allah boleh dedah rahsia dan aib kita depan semua orang. Sayangi diri hiasi peribadi.


1 comment:

  1. Penambahan..dengan mendiamkan diri juga merupakan cara yang baik :)

    ReplyDelete