Followers

Pages

Friday, December 13, 2013

Nampak, atau tidak nampak?



Allahumma Solli Ala Muhammad.

Tergerak nak buka blog harini, berzaman x mengupdate blog jadi kena “baca-baca ruqyah “ sikit bagi menghindari ada makhluk lain menginap.  Dan ada dah labah-labah bagi signal dah nak menginap. So, kena lah kemas-kemas sikit bagi molek-molek sebab blog pun ada haknya. ^_^

 -gambar ni ja yg tutup mata-


Kalau kita perasan, dan kalau kita ikutkan logik akal kita sebagai manusia, kita suka perkara tu nampak real dan jelas baru kita akan percaya dan kita hargai. Namun, Allah lah yang mencorakkan kehidupan kita di dunia ini dengan cara yang sangat unik dan menarik. Bukan semua perkara itu kita boleh lihat dengan mata kasar kita.

Begitu juga dengan keimanan kita, kita tidak nampak Allah namun kita mengimani, kita tidak pernah bertemu dengan nabi-nabi utusanNYA namun kita percaya mereka sebagai utusan Allah, kita megimani kewujudan malaikat-malaikat, kitab-kitabNYA dan banyak lagi perkara yang diluar kotak pemikiran kita.


Kenapa kita boleh beriman? Kerana kita  boleh melihat bukti-bukti yang dibawa nabi kita  صلى الله عليه وسلم  محمد yang membawa wahyu dari Allah iaitu Al-Quran. Allah berfirman di dalam Al-Quran.

“Sesungguhnya engkau hanya memberi peringatan kepada orang-orang yang mau mengikuti  peringatan dan yang takut kepada Tuhan Yang Maha Pengasih , walaupun mereka tidak melihat-Nya. Maka berilah mereka khabar gembira dengan ampunan dan pahala yang mulia. (Yasin:11)


Allah tidak bagi kita melihat perkara-perkara ghaib, tapi Allah datangkan bukti-bukti  kekuasaannya supaya kita mengimani namun kita tidak mahu berfikir dan mensyukuri kekuasaannya.Begitu juga tentang kehidupan akhirat, Allah bagi panduan kepada kita untuk beramal soleh dan menjanjikan syurga namun kita sering leka, sebab kita tidak nampak dengan mata kasar. Tapi, bagi orang yang nampak dari mata “hati” mereka akan memahaminya dan mencari peluang melakukan amal soleh.


Allah berjanji  di dalam Al-Quran  berbunyi:

“ Dan orang yang beriman dan mengerjakan amal kebaikan, kelak akan kami masukkan ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Dan janji Allah itu benar. Siapakah yang lebih benar perkataan daripada Allah” (Surah AnNisa: 122)

 
Allah sudah berjanji kepada hambanya, bagaimana kita hendak merealisasikan untuk mengejar syurga hakiki? Walaupun zahirnya tidak nampak sekarang namun Allah akan menampakkan hasil kebaikan kita di syurga kelak.

Terfikir juga, dengan rasa sayangnya kita kepada baginda Rasulullah, pada zaman dimana agama Islam meluas seluruh dunia. Belum tentu lagi kita mampu percaya kalau kita berada sezaman dengan baginda. Zaman dimana banyak penentangan kepada baginda.Kerana manusia fitrahnya sukar menerima sesuatu yang baru dan sukar percaya perkara-perkara ghaib. Allahu Allah. Bersyukurlah kita kerana berada bersama-sama baginda. Walaupun tidak pernah bertemu namun kita sering rindu.

Termuhasabah merasakan pendinding diri yakni amalan kerohanian masih kurang sebab masih ada sifat-sifat negatif pada diri. Walaupun kita tidak nampak, itulah asbab dari kurangnya penghayatan kita dalam ibadah.
Dalam perkara-perkara lain pun, kadang-kadang kita berhajat untuk sesuatu namun Allah tidak menampakkan lagi apa yang kita harapkan. Kerana ada suatu perkara yang dijanji iaitu ‘hikmah’. Sama-samalah kita ya.

:: Musim syita menguji diri, tak dapat tidur malam, bermujahadah, menginsafi dan mensyukuri kerana masih berbaju tebal+berlihaf tebal+sakhonah, menyedari ada saudara seakidah kita mati kesejukan kerana kekurangan keperluan musim sejuk. Semoga Allah menghadiahkan mereka jannah.Ameen.




Monday, November 25, 2013

Gembira

Bismillah.

Allahumma Solli ‘Ala Muhammad.

Alhamdulillah, hari ini Allah menghadiahkan"sesuatu"buat hambanya yang hina ini. Kegembiraan ini tidak disangka-sangka namun selaku hamba perlulah mengucapkan dan menzahirkan kesyukuran kepada pemberi hadiah yakni Allah.

Tak disangka, doa pada satu malam Allah dimakbulkan Allah pada hari yag sama, betapa hebat nya Allah, mengatur  alam dan merencana setiap inci perkara. Benarlah kalam nya “ Sesungguhnya janji ALLAH itu pasti”
Tentang hajatnya apa, moga menjadi rahsia peribadi antara Allah.Alhamdulillah. :)

Mari kita renungi sejenak ayat ini pada surah As Syuraa ayat 19 berbunyi:
“Allah  Maha Lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya; Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang ditetapkan), dan dialah Maha Kuat, Lagi Maha Kuasa.

Buat semua,ingatlah kegembiraan didunia hanya bersifat sementara kerana itu hanya satu penguat buat kita agar sentiasa istiqamah dalam beribadah, bukanlah bersifat kekal kerana itu boleh menjadikan kita terus lupa kerana kebahagiaan yang hakiki hanyalah dijanjikan di syurga kelak.

Termuhasabah melihat golongan yang bersungguh-sungguh menjaga hak Allah, moga golongan seperti mereka ini dapat dicontohi. Sesungguhnya Allah menjanjikan kebahagiaan buat mereka. Tumpang gembira dan didoakan mereka sentiasa istiqamah.

Isilah hari-hari ini dengan keceriaan dan bergembira bertemu dengan Allah. Selamat bergembira buat golongan beriman!

Tuesday, November 19, 2013

JOm Fikir.



Bismillah.Allahumma Solli 'Ala Muhammad.
 
Hari ini ingin mengajak kepada semua termasuk diri ini untuk berfikir.
Fikir. Secara jujurnya, apa yang paling utama kita fikir? Berjaya di dunia? Jadi orang terkenal? Kehidupan kaya raya tanpa masalah? Atau apa-apa sekalipun.

Dan selalunya kalau kita ditanya tentang hajat atau cita-cita, secara umumnya kita akan menjawab kita mengharapkan keredhaan Allah dan berjaya dunia akhirat, namun.. adakah benar omongan kita itu, ataupun hanya nista semata?

Sedarkah kita bahawa kita ini terlalu tamak? Sebanyak manakah kita memikirkan masalah agama? Sebanyak manakah kita berfikir untuk memenangi hati Allah,? Dan sebanyak mannaka kita berfikir tentang hari akhirat.? Amatlah rugi hanya kerana kita berangan-angan  tentang perkara sia-sia. Seharusnya perkara itu yang menjadi utama, terkagum dengan sahabat dan sahabiah yang fikirkan yang terbaik untuk menggerakkan dakwah dan Islam, kalam mereka berkisar tentang perjuangan, sangat kurang kita melihat rungutan mereka tentang masalah diri mereka. 

Em. :’(
Tak perlu kita jawab, xperlu kita jaharkan, tak perlu kita sebarkan kepada orang apa yang kita fikir sekarang. Hakikatnya, walaupun kita solat tunggang terbalik, hati kita masih lalai, hati kita masih terlalu cinta dunia, hati kita mengaku cinta agama tapi apakah sumbangan kita? Banyak sangatkah sumbangan kita, dann.. adakah  dengan usaha kecil itu kita merungut.? Pernah tak kita fikir apa sumbangan kita yang perlu kita lakukan untuk menegakkan daulah Islam??

Ya! Pastinya,banyak sekali rungutan, banyak sangat keluhan, adakah kita tidak fikir kita telah menzalimi sahabat-sahabat kita,kerana kita tidak membantu mereka. Kasihan mereka, kita biarkan mereka bekerja untuk Islam, dan kita hanya mampu melihat. Itukah tanda kita cinta pada agama. Atau kita sekarang hanya fikir cinta dunia semata?

Renungkan kalam ALLAH didalam surah Al-Ankabut  ayat 64 berbunyi:
“Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan . Dan sesungguhnya  negeri akhirat itulah kehidupan sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui”.

Boleh juga hayati makna kalam Allah surah Al-An’am ayat ke 70 di dalam Al-Quran.  Kita harus lah sedar,Allah memberi peringatan kepada kita, bagi jalan kepada kita supaya memilih apa yang terbaik untuk hidup kita. Allah juga menunjukkan bukti-bukti kekuasaannya dan keesaannya supaya kita berfikir apakah  tujuan utama kita hidup.  Dan paling utama mengimani ALLAH secara total.

Kita hayati bukti kebesaran ALLAH pada surah Al-Baqarah ayat 164.
“Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, pergantian malam dan siang, kapal yang berlayar dilaut  dengan muatan yang bermanfaat bagi manusia,apa yang diturunkan kepada ALLAH dari langit berupa air, lalu dengan itu dihidupkan-NYA  bumi setelah mati (kering), dan dia tebarkan didalamnya bermacam-macam binatang, perkisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi (semua itu) sungguh,merupakan tanda kebesaran bagi orang-orang yang mengerti.

Rugilah kiranya andai kita hanya membaca namun tidak mengambil ayat-ayat Al-Quran sebagai ibrah. Ini merupakan surat cinta kepada golongan mukmin supaya mengimani dan berfikir.
Sangat sedih sekiranya kita masih berfikir tentang dunia hingga perkara yang hak kita abaikan. Sebab itulah setiap perbuatan kita kita kena berfikir dan kaitkan dengan agama. Misalannya, kita mengemas dan menggosok minyak degil di dinding dapur,  begitulah juga diumpamakan dengan hati kita, kita kena sentiasa berusaha membersihkan dinding yang kotor  itu dengan sabun yang terbaik agar cantik berkilat sentiasa. ALLAH menilai mujahadah kita itu. Elakkan merungut.

Kita kena check semula dan berfikir juga bagaimana kualiti ibadah kita, andai menurun, cuba muhasabah kembali andai tercampur dengan unsur-unsur maksiat. Nauzubillah min zalik. Percayalah setiap perbuatan baik kita Allah akan ganjari dengan perkara yang kita hajati, malah terkadang lebih baik dari apa yang kita sangka. Fikirlah tanggungjawab utama kita di dunia sementara ini. Janganlah jadi golongan yang kalah di akhirat nanti.

-ni ja yg ada dlm laptop-
 
P/s:  Rasanya post ini sangat garang sebab marah kat diri sendiri. Kawan-kawan, dan yang mengenali , maafkan diri andai menzalimi diri sendiri juga orang lain dan tidak tertunaikan hak yang sepatutnya sebagai saudara se-Islam. Mohon doakan kita semua menjadi terbaik di hadapan ALLAH. Sama-sama kita. InsyaALLAH.

Saturday, November 9, 2013

Jalan keluar

Bismillah.


Lamanya tak dapat update blog, kerana masalah komputer. Alhamdulillah, akhirrnyaa.., dapat lah kiranya berblog semula. Hakikatnya,apa yang terjadi, semuanya dalam perancangan Allah, perancangan Allah itu pasti, namun itu bukanlah satu alasan buat diri, supaya kita sentiasa berdiri di atas apa-apa situasi. Apa-apa pun di mana sekalipun kita berada, Allah akan  memberikan kita sesuatu yakni "hadiah" yang mengajar kita erti tarbiah. Itu ialah ialah tarbiah kehidupan. Antara kita sedar atau tidak.



Bukan mudah bagi kita selaku manusia untuk berhadapan dengan situasi yang tidak disangka-sangka. Kadang kala hari-hari kita ditemani dengan air mata, lantaran kerana mihnah yang menimpa. Teringat tatkala diri teruji terlintas kalam Allah di fikiran yang merupakan peringatan Allah buat hambanya.

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan bagiNya." (Surah At-Talaq:2)

Allah berfirman lagi.

"Dan DIA memberinya dari rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya ALLAH akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-NYA. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu. (Surah At-Talaq:3)

Ayat diatas secara jelas Allah memberikan kita suatu janji cuma jalannya adalah dengan nilaian 'TAKWA" kita kepada Allah. Cuma bagaimana kita mentakrifkan takwa itu dalam amalan dan cara kita menghadapi setiap ujian itu.

 Allah berfirman lagi didalam surah Al-Insyirah ayat keenam.

"Sesungguhnya setiap kesulitan ada kemudahan"

Maka, selaku hamba kepada pencipta seharusnya kita bergantung harap kepada pencipta kita yakni ALLAH. Setiap ujian yang terjadi  bertindak selari dengan cara yang diredhai dan meletakkan Allah akan dipermudahkan urusan kita. Dan percaya atau tidak kita dah terkeluar dar masalah itu. Antara cepat atau lambat. Insya Allah. Peringatan khusus buat diri sebenarnya. Semoga kita semua sentiasa tsabat. Ameen.

Saturday, September 28, 2013

Syukurkah kita?


Bismillah. Alhamdulillah. Allahumma Solli ‘Ala Muhammad.

Sekadar peringatan buat diri ini. Sering kali bersedih dengan kekurangan yang diberi. Rasa berputus asa dan lemah semangat untuk meneruskan kehidupan.

Seringkali kita mengeluh “ kenapa aku ditakdirkan menjadi begini dan begini” ," kenapa aku tak sehebat fulan dan fulan, dan sebagainya. Namun sedarkah kita betapa banyaknya nikmat yang ALLAH beri kepada kita.


Ya. Banyak sangat. Banyak sangat-sangat namun kita masih mengeluh. Allah bagi banyak nikmat kepada kita, ALLAH bagi ibu-bapa yang sangat sayangkan kita, Allah hadirkan orang-orang yang baik sekeliling kita, Allah pelihara kita dari perkara-perkara yang bahaya, Allah bagi nikmat anggota badan, nikmat akal, dan banyak lagi tak terhitung, namun kita masih tak bersyukur? Kenapa dengan sedikit ujian kita perlu rebah tersungkur?

Bukalah Al-Quran renungi firman Allah yang berbunyi : Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu . “Demi sesungguhnya, Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepadamu , dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur dan ingkar sesungguhnya azabKu amat keras. Surah Ibrahim ayat 7.

Hamba yang bersyukur akan ditambahi nikmat, namun hamba yang kufur akan diazab. Kita akan memilih untuk menjadi hamba yang bersyukur bukan? 

Andai kita rasa kurang, lihatlah orang yang teruji lebih dari kita, kita akan sedar setiap manusia ada kekurangan dan Allah menguji kita kerana cinta NYA kepada kita. Semua orang mampu bersabar atas dugaan, namun andai bersyukur kita akan menjadi manusia yang hebat. Hebat dimata Allah.

Kembalilah kepada Allah dan bersyukurlah. Muhasabah untuk diri sendiri. Masih belum terlambat.


Alhamdulillah, Alhamdulillah tsumma Alhamdulillah. J

Friday, September 13, 2013

Golongan awal ke neraka.

Bismillah.

Allahumma Solli 'Ala Muhammad.

Alhamdulillah. Syukur kerana diberi peluang dapat hidup dalam iman dan islam.

Setelah sekian lama, akhirnya dapat mengupdate sedikit didalam blog ini. Dek kerana hanya mampu bukak sekejap-sekejap.

Manusia selalu membayangkan syurga bukan? Tapi kita kena ketahui juga bahawa adakah kita tergolong dalam golongan ahli neraka. Kebanyakan kita mahu masuk syurga namun kurang usaha untuk menjadi ahlinya. Terdapat 3 golongan yang terawal bakal dimasukkan ke neraka.

Pertama: Golongan ilmuan.

Golongan ini ingin dipandang sebagai ilmuan, ingin digelar sebagai cendiakawan, berbangga dengan anak murid yang ramai.

Kedua: Golongan dermawan.

Menderma namun menunjuk-nunjuk, dipamerkan kepada orang lain agar dipandang sebagai pemurah.

Ketiga: Golongan syahid.

Berjuang dijalan Allah namun berhajat agar dipandang sebagai pejuang.


*Muhasabah ::

-> Kalau dilihat secara kasar, kita tidak sedar bahawa amalan kita boleh rosak berdasarkan niat kita, seperti mana kita ma'ruf dari hadis yang pertama dari hadis 40 karangan imam Nawawi yang berkaitan niat, kita kena mengikhlaskan niat lillahi ta'ala dalam melakukan setiap amal, kerana itu sahaja yang dijaminkan pahala dan syurga disana. Sama-sama kita mentajdidkan niat. Sama-sama kita bermuhasabah. Moga kita terhindar dari siksa neraka.

Allahumma inni a'uzubikan min azabin naar wa azabi yaumil qiyamah. Amin. Amin Ya Rabb.

Sunday, August 25, 2013

Tips berterusan melakukan amal soleh.

Bismillah.

Allahumma Solli 'Ala Muhammad.

Selaku manusia, iman kita sekejap turun dan sekejap naik, begitulah juga dengan amalan kita kadang turun dan kadang naik.

Di sini, Insyaallah ingin berkongsi 4 perkara yang perlu kita lakukan agar berterusan melakukan amal soleh.

Pertama: Kita memerlukan keazaman yang kuat sekalipun ada halangan. Menjadi kelaziman kita akan futur bila kita diuji dengan ujian dan halangan, namun itu bukan halangan untuk kita bagi mengurangkan amalan kita. Setiap usaha kita dijanjikan pahala. teringat sebuah mafhum hadis mengenai orang yang membaca Al-Quran berbunyi lebih kurang begini. "Barangsiapa yang membaca Al-Quran dan dia mahir, maka dia akan bersama-sama malaikat di singgahsana yang mulia, barangsiapa yang membaca Al-Quran dalam keadaan gagap kerana susah padanya akan diberkikan kepada nya dua pahala. p/s: Boleh rujuk kitab tibyan fil adab hamalatil quran.

Kedua: Cuba untuk fokus kepada amal ibadat kita dan buat sekadar yang kita mampu. Buat lah sekadar mengikut kemampuan kita. Jangan lah memaksa diri hingga diluar kemampuan kita.

Ketiga: Sentiasa mengingatkan diri, membaiki diri da melazimi amalan-amalan baik. Kita haruslah sentiasa bermuhasabah diri setiap hari agar diri kita sentiasa di islah menjadi yang lebih baik, berdamping dengan orang-orang baik, sentiasa meminta nasihat yang berguna, minta pandangan dari ibu bapa, keluarga dan sahabat agar akhlak kita sentiasa dibaiki dari masa ke semasa. Lazimi masa-masa terluang dengan pengisian yang mendidik jiwa. Bukan dengan perkara yang melalaikan.

Keempat: Cuba menggantikan amalan yang tertinggal waktu terdahulu dengan amalan-amalan sunat. Kerana kita kena ingat kita tidak tahu nilai kualiti ibadah di pandang sisi Allah. Kita perlu topup juga amalan-amalan wajib kita dengan amalan-amalan sunat. Moga-moga usaha kita dinilai oleh Allah nanti. InsyaAllah.

Mudahan ini dapat membantu sedikit sebanyak untuk menjadi golongan yang diredhai Allah. Selaku manusia kadang kita dibawah kadang di atas, terutama diri yang sedia lemah ini. Peringatan untuk diri ini khususnya. Moga walaupun sebesar zarah ini saham di akhirat nanti. Amin.

Tuesday, August 13, 2013

Malam

Bismillah.

Allahumma Solli 'Ala Muhammad.

Wahai malam,
Mendirikanmu adalah suatu pengajian,
Padanya Al-Quran mengajarkanku makna keikhlasan,
Lalu aku menekankannya sebagai suatu jalan,

Di syurga ia mendudukanku,
Ia memberi pandangan kepadaku tentang dunia,
melalui angan palsu ia membenamku,
Seperti mengkarung yang diwarnai,

Dengan keburukan yang berusaha melenyapkanku,
maka aku menjahuinya,
Menentang dan mengawasinya,
ternyata ia membisikiku.

Maka dekatkanlah diri kita dengan Pencipta di kala malam. Agar menjadi perisai dan penambah keimanan kita mencari cinta ALLAH.


Bertepatan dengan janji Allah didalam surah Al-Isra' ayat: 79. Semoga Allah mengangkat kita satu tempat terpuji. Insya Allah. 

Minal Aidil Wal Faizin khususan lil muslimin wa muslimat, semoga  amalan di bulan Al-Quran yakni Ramadan berterusan hatta dil wakti ya :) Mudah2an Istiqamah hendaknya.Doakan bersama.Ameen.

Sunday, July 28, 2013

Toleh.

Bismillah.

Allahumma Solli 'Ala Muhammad.

Ramadan telah berbaki 10 hari lagi, fasa maghfirah semakin anjak meninggalkan kita, tak perlu toleh ke belakang, pandang lah kehadapan, bukan masa untuk lari-lari anak lagi, namun sekarang masa untuk memecut mengejar masa yang berbaki.

Benarlah kalam Allah di dalam Al-Quran Surah Al-‘Asr berbunyi:
Demi MASA, Sesungguhnya manusia berada didalam kerugian”

Tetapi bukan lah Allah meletakkan kita selaku hamba keseluruhannya di dalam kerugian. Bila kita tadabbur ayat selepasnya terdapat lafaz istisna “إلا”  mengecualikan golongan manusia yang berada didalam kerugian.

Sambungan pada surah Al-‘Asr
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran

Keimanan kepada Allah dengan menzahirkan diri kita melalui amal ibadat, masa diisi dengan perkara amal ibadat mencerminkan manusia itu tidak berada didalam kalangan manusia yang rugi.

Anggaplah Ramadan kali merupakan satu lapangan atau peluang untuk kita menganjak diri kita supaya menjadi manusia yang terbaik  dari sebelumnya. Tak perlu menoleh dan mengutip unsur “jahiliah yang dahulu”. Rugilah kita apabila kita tidak memanfaatkan bulan ini dengan perkara-perkara yang hak.

Percayalah,
Kita tidak perlu toleh belakang untuk melihat kehidupan lalu, pandanglah kehadapan yakni mencari pahala sebanyaknya. Biarlah Eid yang bakal menyinggah nanti merupakan sebaik-baik kemenangan kita.

Jangan ada keluhan sebegini..
“ Sayangnya tidak manfaatkan Ramadan sebaiknya”

Jangan toleh lagi, jangan mengeluh, marilah kita sama-sama berusaha.  Berusaha adalah sebaik penyelesaian. Kita hanya boleh menoleh untuk mentajdidkan diri kita menjadi yang terbaik. Bukan menoleh untuk meratapi kesalahan kita tanpa ada usaha. Ingat itu. 

Biarlah tolehan kita untuk iktibar bukan hanya di pandang sepi. 

" يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك وعلى عبادك وعلى دعوتك"

Allahumma Ameen.


Mudah-mudahan ALLAH mencampakkan hati kita dalam kalangan orang-orang yang ikhlas menunaikan ibadatnya. Selamat memburu lailatul Qadr dalam 10 malam terakhir ini.





Wallahu'alam.

Friday, July 12, 2013

Perkongsian Ramadan~

Bismillah


Ramadan dinanti, bagi yang merindui, bila kembali, para mukmin yang mencintai, mengisi hari-hari dengan ibadat untuk mengejar pahala dan redha ilahi. J RAMADAN merupakan  bulan yang dinanti-nantikan oleh orang-orang mukmin bagi melipatkan gandakan amal ibadat. Sepertimana terdapat banyak hadis yang menceritakan tentang fadhilat bulan Ramadan ini antara dibuka pintu syurga seluas-luasnya, pintu langit dibuka dan sebagainya.


Bulan Al-Quran.


Bulan Ramadan ini seharusnya kita mengisi masa kita untuk mengejar pahala antaranya  dengan membaca Al-Quran. Bulan Ramadan ini dikenali juga dengan bulan Al-Quran.

Semua mempunyai target masing-masing untuk khatam Al-Quran sekurang-kurangnya sekali. Disini, terdapat sedikit perkongsian yang diperoleh dari syeikh saya sendiri terutama untuk kami bagaimana cara membaca Al-Quran hingga khatam. Kita boleh cuba pelbagaikan cara bacaan Al-Quran kita.

Pertama: Membaca Al-Quran secara sendiri tanpa had juzuk . Kebanyakan daripada kita menggunakan teknik ini. Teknik ini biasa kita gunakan dan kita boleh target lebih contohnya sehari 5 juz x 6 hari = 30 juz, sebulan ada 30 hari bahagi 6 boleh khatam lima kali. Ini contoh bagi yang mampu saja. Boleh buat mengikut target masing-masing.

Kedua: Membaca juzuk Al-Quran mengikut hari dalam bulan tersebut.  Contohnya pada hari pertama puasa baca juzuk 1, hari kedua juzuk kedua dan seterusnya. Dan tidak ada had juzuk dalam bacaan Misalnya, hari pertama kita baca juzuk pertama hingga kita mampu, hari kedua juzuk kedua hingga juzuk yang kita mampu dan hari ketiga juzuk ketiga hingga juzuk kita mampu dan seterusnya pada hari-hari lain. Cara ini sesuai dan sangat bagus untuk orang yang mengulang hafalan Al-Quran.

Ketiga: Baca mengikut kaedah talaqqi bersama masyaikh qurra iaitu mengikut bacaan mereka. Contoh bacaan Ghamidi, Masyari, Sudais dan sebagaimanya. Tidak semestinya kita perlu berhadapan dengan mereka, kita boleh membuka mp3 dan ikut membaca bersama-sama. Pastikan baca hingga khatam. Boleh buat sehari sejuzuk. Boleh tengok dekat link ini banyak imam-imam besar 30 juzu' http://quranicaudio.com/

Kalau kita boleh mempelbagaikan cara kita membaca AL-Quran pasti lebih menarik. Insyaallah kita akan merasai kemanisan tersebut.


Tambahan, tadarus juga digalakkan kerana dari zaman nabi lagi digunakan kaedah ini.

Cuba kita kira berapa kali kita boleh khatam tahun ni? Bukan untuk mengejar khatam semata namun ini adalah salah satu ikhtiar untuk kita kejar pahala. Dan jangan lupa pula untukmentadabbur makna Al-Quran itu. Ok, selamat mencuba. Selamat mengisi bulan ini dengan beribadat, berdoa membaca Al-Quran, mengejar pahala dan semoga kita memperoleh Lailatul Qadar dan memperoleh syurga. InsyaAllah. Salam Ramadan Kareem.

Wallahu'alam.

Thursday, July 4, 2013

Kuat.

Bismillah.




Aku ingin jadi kuat,
Bukanlah seperti rekaan watak-watak superhero,
Aku ingin menjadi kuat,
Seperti kuatnya keluarga Yasir,
Diseksa namun imannya teguh mengalir.

Aku ingin menjadi kuat
Sekuat dan sehebat Khalid Al-Walid,
Kuat nya semangat jihadnya demi mengejar syahid,
Tidak pernah ada istilah sakit,
Kental  rohaninya dan jasadnya menghadapi sang musuh pembelit.

Aku ingin menjadi kuat,
Sekuat semangat Nabi Muhammad,
Menyebar sinar iman dengan tekad,
Tidak pernah luntur semangat membulat jihad,
Hinggalah tercabut ruh dari jasad.


Aku ingin..ingin..jadi seperti mereka..tapi mampukah aku? Aku hamba yang lemah. L

اللهم انصرنا الإخوان المسلمين في مصر في فلسطين في سريا في ماليزيا في كل زمان و كل مكان. 

Aminn..Ya Rabb. Sama-samalah kita mendoakan kejayaan Islam. Sungguh, kejayaan Islam tidak mampu digapai dengan mudah, namun memerlukan usaha kita semua. Ayuh tembakkan doa.

Wallahu'alam.

Thursday, June 27, 2013

Diam Lebih Baik.

Bismillah.

Diam
Kadang-kadang diam itu lebih baik.
Mengapa?
Banyak cakap hati kita keras,
Banyak cakap banyak menyakitkan hati orang,
Banyak cakap menunjukkan kelemahan kita sendiri.

Diam bukan bererti kalah,
Diam bukan bererti mengalah,
Tapi diam lebih baik dari berbalah,
Kadang-kadang diam jadi penyudah,
Dari bertelagah tak sudah-sudah.

Khususan lil nafsi yang sedia dhoif ni. Manusia ni kelemahan nya ialah selalu melakukan kesilapan. Insyaallah akan cuba bercakap benda-benda yang bermanfaat saja. Kalam taujihat dari mak tadi, mak pesan suruh jaga akhlak, jaga tutur kata (yakni cakap bila perlu dan bermanfaat) sebab kata-kata cerminan peribadi. Buat sahabat-sahabat, dengan rendah hati nya saya ingin memohon kemaafan andai kata-kata saya mengguris atau menyakitkan hati. Sungguh, saya masih belajar untuk menjadi yang baik  untuk mencapai redha Allah, menjadi anak yang solehah buat mak dan ayah malah insyaallah untuk menjadi isteri yang solehah buat suami nanti. Insyaallah doakan ya.


Moga ALLAH lancarkan lidah kita untuk menjaga kalamNYA, agar tidak menyalah gunakannya untuk kepentingan sendiri dan menyebarkan Islam ke hati-hati insan. Amin.


wallahu'alam.

Sunday, June 9, 2013

Isra' dan Mi'raj

Bismillah.

Setelah sekian lama "menyepi" dari menulis, hari ini ingin dikongsikan tentang iktibar dari peristiwa Isra' dan Mi'raj sepertimana yang terdapat didalam Al-Quran, berada di tengah-tengah didalam Al-Quran mempunyai mesej yang terbesar untuk kita semua.

"Sesungguhnya Al-Quran tidak akan masuk padanya batil yang tidak benar"

Kita semua memang maklum tentang peristiwa Isra' dan Mi'raj ini. Secara ringkasnya Nabi Muhammad di angkat keluar ke langit ke tujuh hingga ke sidratil muntaha. Peristiwa inilah umat Islam disyariatkan untuk menunaikan solat lima waktu.

Peristiwa Isra' Dan Mi'raj ada tujuannya yang besar tanpa kita sedar.

1. Merupakan peristiwa benar ke atas Rasulullah atas jasad dan ruh. Kalau kita perhatikan mengikut logik akal memang tidak masuk akal tapi dengan "kekuasaan" Allah semuanya tidak ada istilah mustahil. Sekiranya kita beriman tidak akan ada isu mempertikai tentang perkara ghaib ini.

2. Menunjukkan tanda-tanda kebesaran Allaah.

3. Membuktikan maqam insan Rabbani, Malaikat tidak sampai tetapi Rasulullah sampai.

4. Isra' adalah ujian. Maksudnya disini ialah ujian pada kehidupan sekarang, Islam sudah tersedia namun Islam tetap ditentang dan ditolak.

5. Bersiap sedia untuk menghadapi cabaran. cabaran yang terbesar ialah cabaran aqidah.

6. Supaya kita berfikir tentang alam luar. Alam yang kita tengok sekarang sangat jelas tetapi kita lupa ada alam lain yang Allah cipta tanapa kita dapat lihat secara kasar.

p/s:  Tulis secara ringkas supaya tidak pening :) wallahu'alam, kalau ada kesilapan dalam pemahaman.

Rujukan: Ceramah Isra'Mi'raj TG Dr.Harun Din Al-Hafiz, Hayyu Asyir, Kaherah.

Saturday, May 11, 2013

Keadaan-keadaan orang-orang yang meninggalkan Al-Quran

Bismillah, alhamdulillah sempat lagi menaip walaupun sekarang dalam fatrah imtihan, sebenarnya entri terbaru ni untuk peringatan diri sendiri dan juga sahabat2 agar tidak mensia2kan kalam Allah.  Kita boleh melihat melalui 6 aspek adakah kita meninggalkan Al-Quran ataupun tidak.Yang..



Pertama: Kita tidak mendengar mahupun membacanya. Kita mempunyai 24 jam masa namun dalam tempoh sehari itu, mulut dan telinga kita langsung tidak dihidangi dengan Al-Quran.

Kedua: Kita membaca AL-Quran namun tidak merenunginya dan tidak pula memikirkan kandungan makna-makna nya, juga merenungi maksud Allah dalam firman-firmannya.

Ketiga: Kita tidak mengamalkan ayat Al-Quran. Walaupun kita membaca bait-bait ayat Al-Quran itu, namun  selalu hanya mampu berhujah tanpa beramal. Allah sendiri berfirman di dalam surah As Saff, mengenai golongan yang berhujah tanpa amal. Rujuk surah As Saff ayat 2.

Keempat: Tidak menjadikannya sebagai ubat penawar. Al-Quran merupakan ubat bagi mengatasi tekanan jiwa dan segala kerisauan yang menimpa manusia. Kesimpulan nya Al-Quran ini merupakan ubat dan penawar bagi hati.

Kelima: Kita tidak menjadikan Al-Quran sebagai sumber rujukan hukum. Kita lebih mempercayai sumber-sumber rujukan lain sekalipun didalam Al-Quran sendiri terdapat dalil-dalil hukum samada didalam sesuatu kumpulan mahupun individu sendiri.

Keenam: Situasi malu keran Al-Quram. Contohnya kita segan hendak membaca di hadapan kawan walaupun pada waktu itu memang berniat hendak membacanya. Boleh rujuk surah Al-A'raf ayat 2.

Mudah2an perkongsian ini menjadi muhasabah kepada kita semua. Hakikatnya kita sebagai manusia memang sering melakukan kesilapan sepertimana di dalam surah Al Nisa ayat 79. Segala yang baik datang daripada Allah dan yang buruk datangnya daripada kelemahan kita sendiri. Wallahu'alam.


Tuesday, April 23, 2013

Diri Aku.




Dalam diri ini
Aku masih mencari-cari
Apa yang ada pada diriku,
Semakin dicari semakin tidak pasti

Namun,
Itu bukan urusanku,
Namun ia urusan sang Pencipta Langit Dan Bumi.
Apa lah layakku untuk menentukan itu ini,
Sesungguhnya Allah lah yang layak untuk diri ini.

Yang pasti,
Aku tidak punya apa-apa,
Ilmu pun sekecil cuma,
Iman teraba-raba,
Quran hanya secarik cuma di dada.

Aku hanya mampu menangis,
Bila melihat lembaran itu,
Menjadi penemanku siang malam,
Menjadi perantara saksi antara diriku padaMU,
Namun apa yang aku amal dari helaian itu.??

Aku hanya penumpang cuma,
Tak punya apa-apa,
Sekelumit pun tiada,
Kerana aku hanya insan yang hina.

Allah bangkitkan lah aku dengan wahyu yang kau turunkan kepada Junjungan Nabi Muhammad ini. Nasihatkan lah aku, bersihkan lah aku dari dosa-dosa. Sesungguhnya cahaya tidak mampu meresap pada jiwa yang banyak dosa.

-Astaghfirullah3x-



Thursday, April 18, 2013

Rencah Kehidupan

Bismillah.

Fatrah imtihan. Satu persatu ujian menyinggah kehidupan. Pelbagai corak warna menyinggah hati.

Bukak Al-Quran Surah As-Syuura: 30

Dan apa musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu.)

Hasbunallah wa ni'mal wakil.

Seandainya boleh dikira,berapa banyak kesalahan-kesalahan hamba yang sudah Allah ampunkan, pasti tidak terbanding dengan kafarah yang Dia kirimkan. Betapa ALLAH Maha lembut kepada hamba-hambanya terimakasih ya ALLAH.

Rasa semangat bila teringatkan bahawa ALLAH sangat2 sayang kita. Bila kita leka, ALLAH bagi ujian sikit supaya kita selalu ingat ALLAH. ALLAH tak nak kita hanyut, Allah sedarkan kita.Apa lagi, sangka lah baik2 kepada ALLAH ta'ala.

Bismillahi Tawakaltu 'Ala ALLAH,

Allahumma Yassir Kama Tua'ssir, AMIN Ya Rabbal Alamin.

Sunday, April 14, 2013

Tarikh imtihan da keluar~

Bismillah.

Rasa kelat ada pahit ada manis ada bila sesuatu yang ditunggu akhirnya terjawab. Jadual imtihan dah keluar, i.Allah Al-Quran yang dihafaz diperkemas, persediaan dirapi. Allahumma Yassir Kama Tu'assir.


Saturday, March 30, 2013

Masa nya hampir tiba

Bismillah.



Assalamualaikum. Sekian lama tidak menitip kata-kata disini, harini cuba memberi sedikit ruang untuk menulis di sini. Tidak sampai sebulan lagi masa untuk mempersiapkan diri untuk melangkah ke zon imtihan. Jadual imtihan tak keluar lagi tapi Syeikh menjangkakan 26/4 ni bermulanya ujian syafawi, manakala 4/5 ujian tahriri.

Perasaan mesti la serba ada. Risau, gementar semua ada. Allah telah menjanjikan kemenangan kepada orang yang berjuang pada jalannya. Kemenangan dari sudut kejayaan atau sebaliknya. Yakin, Allah akan bantu kita. Tapi bagaimana? Kita harus berusaha.

Ingin memetik kalam Allah yang memberikan motivasi kepada kita mafhumnya lebih kurang begini, jika kita berazam maka bertawakal lah kepada ALLAH, jangan terus bertawakal je ya. Kita kena usaha sebab tu Allah meletakkan kalimah azam tersebut yang membawa kepada jalan usaha, andai berazam tanpa usaha, rugi lah kita.

Macam berleter pula. Doakan la ya. Semua kami tahun 2 Qiraat khususnya dan tahun2 lain am nya najah dan berjaya. Gementar juga. Tapi cuba berusaha memanfaatkan masa yang ada. InsyaAllah. Risau sebab takut tidak mampu memanfaatkan waktu yang berbaki ni.

Sedikit bekalan kepada kita dalam persediaan imtihan nanti :)
                                                            -credit to mr google-


 Nasihat untuk korang2 dan diri yang nak exam ni.

1. Jangan study last minit. Takut  tidak dapat kejar bab-bab yang sukar.
2. Cuba jawab soalan-soalan supaya terbiasa dan tahu apa yang perlu dan penting untuk dinyatakan di    dalam setiap soalan. Ataupun banyakkan latih tubi.
3. Cuba buat nota untuk isi-isi penting. Ini membantu kita untuk memudahkan proses hafalan.
4. Jangan lupa bantu kawan-kawan yang lemah. Tidak rugi pun kan sama-sama berjaya.
5. Prepare alatan tulis sebelum ujian. Ini mengelakkan dari kekurangan alatan tulis sepanjang peperiksaan.
6. Akhir sekali, doakan kepada semua semoga berjaya. Moga ilmu itu ada keberkatan bersama. Jangan pandang rendah terhadap orang lain. Ingat tu. Jangan lupa mintak mak ayah kita doakan. Berkat insyaAllah.


Moga nasihat ni membantu kita. Sebagai muslim yang baik, kita kena baik dalam apa jua posisi. Doakan kami semua di bumi ardul kinanah ini ya. Salam mahabbah :) Allahumma Yassir Kama Tu'assir ^_^



Friday, March 1, 2013

Menjaga Rahsia~

Bismillah.

Assalamualaikum pembuka bicara. Lama sudah silent dalam ber'blog almaklumla kekangan masa dan juga ketiadaan internet. Alhamdulillah hari ni insyaAllah berpeluang menulis. Disini saya ingin kongsikan sesuatu, mudah mudahan dapat memberikan manfaat kepada kita.

Pernah tak dapat pesanan macam ni, "Tolong rahsiakan perkara ni" atau "Jangan cerita pada siapa siapa ya" pernah tak.  Pernah tak kawan-kawan atau sesiapa yang mempercayai kita menceritakan sesuatu supaya kita menyimpannya? Mesti pernah kan. Tapi adakah kita merupakan penyimpan rahsia yang baik?

Suka untuk saya berkongsi tips untuk menyimpan rahsia dengan baik.

1) Mengelak : Cara ini berkesan dan selamat kerana mengelak menghindar dari sebarang keraguan.

2) Berhelah : Cara ini juga mampu menangkis dari tanda tanya si penanya. Contohnya si penanya bertanya "tadi bersembang mengenai apa?. Kita boleh jawab begini "Takda apa2 cuma berkongsi-kongsi pandangan".

3) Tipu : Cara ini boleh digunakan tetapi janganlah sebagai cara utama. Andai tiada pilihan tipu merupakan cara terakhir kita. Tapi bukanlah tipu yang sebenarnya. Contohnya kawan kita bertanya kita hendak kemana, namun kita diamanahkan untuk tidak memberitahu sesiapa jadi kita dibolehkan mengatakan hendak ke kedai dengan syarat singgah la ke kedai. Hehe.

Ada lagi satu tetapi terlupa. Sebarang cadangan atau idea untuk menjaga rahsia kita boleh berkongsi bersama. Suka untuk saya berkongsi firman Allah di dalam kalamnya yang mulia mengenai amanah. Sila rujuk surah An Nisa ayat ke 58 berbunyi begini "Sungguh, Allah menyuruhmu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan apabila kamu menetapkan hukum di antara manusia hendaklah kamu menetapkannya dengan adil. Sungguh, Allah sebaik-baik yang memberi pengajaran kepadamu. Sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha Melihat.

Setakat itu saja. Sebenarnya sifat amanah patut ada dalam hidup kita. Kalau kita asyik membocorkan rahsia. Bila-bila masa ja Allah boleh dedah rahsia dan aib kita depan semua orang. Sayangi diri hiasi peribadi.


Thursday, February 21, 2013

Sepi~

Bismillah.


Sepi itu hadir,
Sepi itu bukan hanya disisi tanpa manusia,
Sepi itu,
Kala diri tercalit dosa,
Kala diri diselimuti noda.

Sepi itu salah siapa?
Sepi itu sukar dimengerti
Yang menikam diri
Mencari-cari nilai diri.

Sepilah kita
Andai jauh dari Sang Pencipta
Andai asyik dengan dunia sementara.
Kalam nya di sia-sia
Hubungan manusia tak terjaga.

Ya Allah Sang Pencipta, Maafkan aku. Andai diri selalu leka,alpa dan kurang cinta padamu.



Sepi..
Aku bukan pencari sepi.
Namun aku pencari cinta dan kasih sayang Ilahi :(

Tuesday, January 22, 2013

Travelog 1~

Assalamualaikum pembuka bicara.

Bismillah. Alhamdulillah baru mula mencoret travelog selama 3 hari menjejaki sirah dan mengumpul mutiara ibrah disana.

Kami seramai 23 orang sepakat bermusafir dan bertolak pada pukul 2 pagi dengan seorang mushrif iaitu Ust Amar. Ustaz ini lah yang akan memberi segala penerangan untuk semua tempat yang bakal kami lawati dan ziarahi. Moga Allah merahmati ust kerana sudi berkongsi ilmu pada kami.

Setelah 3-4 jam perjalanan, kami singgah untuk menunaikan solat subuh. Then, kami meneruskan perjalanan hingga sampai destinasi pertama kami iaitu Kubu Israel. Kubu ini merupakan kesan tentera Israel yang pernah menyerang hendap Mesir suatu ketika dulu. (kalau x silap). Tapi akhirnya berjaya ditawan oleh tentera Mesir.


Ni la gambar pertama snap mula-mula sampai sini.Ini merupakan lokasi kubu Israel yang telah ditawan kerajaan Mesir. Kawasan nya agak luas.

   -Kubu yang telah dimusnahkan-


  -Antara peninggalan Israel-


 -Tengok bintang enam bucu tu,itulah lambang Zionos Israel.- 


 - Senjata yang telah dimusnahkan-

 - Sekitar kawasan kubu Israel. Kawasan berpagar masih mempunyai periuk kera-

-Peninggalan yang masih elok-  


p/s:  Sambil itu mari kita berdoa agar Islam sentiasa menang. Doa senjata orang mukmin. Jom tembakkan peluru doa. InsyaAllah.. Bersambung next entri :)

Setiap Perancangan Ditentukan Allah~

Bismillah.

Assalamualaikum.

Lama menyepi dari menulis, straight forward mengenai entri ni, didalam merencanakan sesuatu perkara, kita perlulah teliti dan cermat bagi mendapatkan hasil yang terbaik. Namun kita perlu sedar juga apa yang kita usahakan itu kadang kala tidak mendapat seperti hasil yang kita mahukan kan?

Alhamdulillah, akhirnya perancangan yang disusun rapi dimakbulkan Allah, pada minggu lepas bersamaan 15-17 hb 1 akhirnya kami dapat bermusafir mengutip mutiara sirah-sirah para anbia'. Sesungguhnya kesabaran memberi kan satu anugerah teristimewa. Kami diberi rezeki mengunjungi makam para nabi dan berpeluang melihat dengan dekat tempat Nabi Musa as bermunajat kepada Allah.

Antara tempat yang kami ziarahi..





Cantik kan pemandangan kat sini. Sebenarnya x ready lagi nak cerita kan semua. InsyaAllah akan cerita kisah mengenai ini di lain entri. Jamu mata tengok sedikit gambar ni. InsyaAllah penuh dengan cerita yang bermanfaat akan dikongsikan nanti. Doakan ye :) Peace..