Followers

Pages

Sunday, July 28, 2013

Toleh.

Bismillah.

Allahumma Solli 'Ala Muhammad.

Ramadan telah berbaki 10 hari lagi, fasa maghfirah semakin anjak meninggalkan kita, tak perlu toleh ke belakang, pandang lah kehadapan, bukan masa untuk lari-lari anak lagi, namun sekarang masa untuk memecut mengejar masa yang berbaki.

Benarlah kalam Allah di dalam Al-Quran Surah Al-‘Asr berbunyi:
Demi MASA, Sesungguhnya manusia berada didalam kerugian”

Tetapi bukan lah Allah meletakkan kita selaku hamba keseluruhannya di dalam kerugian. Bila kita tadabbur ayat selepasnya terdapat lafaz istisna “إلا”  mengecualikan golongan manusia yang berada didalam kerugian.

Sambungan pada surah Al-‘Asr
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran

Keimanan kepada Allah dengan menzahirkan diri kita melalui amal ibadat, masa diisi dengan perkara amal ibadat mencerminkan manusia itu tidak berada didalam kalangan manusia yang rugi.

Anggaplah Ramadan kali merupakan satu lapangan atau peluang untuk kita menganjak diri kita supaya menjadi manusia yang terbaik  dari sebelumnya. Tak perlu menoleh dan mengutip unsur “jahiliah yang dahulu”. Rugilah kita apabila kita tidak memanfaatkan bulan ini dengan perkara-perkara yang hak.

Percayalah,
Kita tidak perlu toleh belakang untuk melihat kehidupan lalu, pandanglah kehadapan yakni mencari pahala sebanyaknya. Biarlah Eid yang bakal menyinggah nanti merupakan sebaik-baik kemenangan kita.

Jangan ada keluhan sebegini..
“ Sayangnya tidak manfaatkan Ramadan sebaiknya”

Jangan toleh lagi, jangan mengeluh, marilah kita sama-sama berusaha.  Berusaha adalah sebaik penyelesaian. Kita hanya boleh menoleh untuk mentajdidkan diri kita menjadi yang terbaik. Bukan menoleh untuk meratapi kesalahan kita tanpa ada usaha. Ingat itu. 

Biarlah tolehan kita untuk iktibar bukan hanya di pandang sepi. 

" يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك وعلى عبادك وعلى دعوتك"

Allahumma Ameen.


Mudah-mudahan ALLAH mencampakkan hati kita dalam kalangan orang-orang yang ikhlas menunaikan ibadatnya. Selamat memburu lailatul Qadr dalam 10 malam terakhir ini.





Wallahu'alam.

3 comments:

  1. amin, mudah-mudahan tarbiyah ramdhan nei menambahkan keimanan, membesarkan ketakwaan dan memurnikan cinta kpdNYA.

    smoga kita bergembira disaat pertemuan denganNYA nnti.


    kun rabbaniyan wala takun ramadhaniyyan ~ jadilah kamu penyembah ALLAH bukan penyembah ramdhan.

    ReplyDelete
  2. insyaallah,syukran ats igatn,mudah2an amin..

    ReplyDelete
  3. subhanallah. "syukran" tu milik anda, sptutnya ana yg ptut mgcpkan trima ksih.

    ReplyDelete