Followers


Pages

Saturday, November 9, 2013

Jalan keluar

Bismillah.


Lamanya tak dapat update blog, kerana masalah komputer. Alhamdulillah, akhirrnyaa.., dapat lah kiranya berblog semula. Hakikatnya,apa yang terjadi, semuanya dalam perancangan Allah, perancangan Allah itu pasti, namun itu bukanlah satu alasan buat diri, supaya kita sentiasa berdiri di atas apa-apa situasi. Apa-apa pun di mana sekalipun kita berada, Allah akan  memberikan kita sesuatu yakni "hadiah" yang mengajar kita erti tarbiah. Itu ialah ialah tarbiah kehidupan. Antara kita sedar atau tidak.



Bukan mudah bagi kita selaku manusia untuk berhadapan dengan situasi yang tidak disangka-sangka. Kadang kala hari-hari kita ditemani dengan air mata, lantaran kerana mihnah yang menimpa. Teringat tatkala diri teruji terlintas kalam Allah di fikiran yang merupakan peringatan Allah buat hambanya.

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan bagiNya." (Surah At-Talaq:2)

Allah berfirman lagi.

"Dan DIA memberinya dari rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya ALLAH akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-NYA. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu. (Surah At-Talaq:3)

Ayat diatas secara jelas Allah memberikan kita suatu janji cuma jalannya adalah dengan nilaian 'TAKWA" kita kepada Allah. Cuma bagaimana kita mentakrifkan takwa itu dalam amalan dan cara kita menghadapi setiap ujian itu.

 Allah berfirman lagi didalam surah Al-Insyirah ayat keenam.

"Sesungguhnya setiap kesulitan ada kemudahan"

Maka, selaku hamba kepada pencipta seharusnya kita bergantung harap kepada pencipta kita yakni ALLAH. Setiap ujian yang terjadi  bertindak selari dengan cara yang diredhai dan meletakkan Allah akan dipermudahkan urusan kita. Dan percaya atau tidak kita dah terkeluar dar masalah itu. Antara cepat atau lambat. Insya Allah. Peringatan khusus buat diri sebenarnya. Semoga kita semua sentiasa tsabat. Ameen.

No comments:

Post a Comment