Followers

Pages

Saturday, November 29, 2014

Lafaz Yang Mampu Terungkap.. Alhamdulillah :)

Bismillah.

Allahumma Solli 'ala Muhammad

Sudah sekian lama blog ini terbiar sepi tanpa sebarang post2 yang baru. Hari ini, tergerak hati nak meng'update semula blog ini. Mudah2an Allah menggerakkan hati rajin nak berkongsi sesuatu disini.

Hanya ini yang mampu diungkap.Alhamdulillah, setelah berkelana di Bumi Berkah yang memberi tarbiah yang sangat banyak. Bukan hanya ilmu di lembaran kitab2, malah ilmu mengenal kehidupan, bersahabat dan sebagainya.

Alhamdulillah, tamat sudah episod kisah kami di bumi Nabi Musa itu. Kuharap agar, satu saat nanti dapat lagi kembali ke sana mengutip nilaian emas ilmu disana.

Sedikit kenangan ber 'konvo' bersama sahabat2 yang sangat ikhlas menuntut ilmu.


Walaupun bukanlah diri ini bukan yang terbaik, alhamdulillah sangat beruntung mengenali mereka. Mudah2an Allah menemukan kita kembali di Malaysia. InsyaAllah.

Teringat kalam syeikh suatu ketika dahulu. Kita ini sang penuntut ilmu diibaratkan seperti pohon tamar, saat ditanam, dijaga selama beberapa tahun dengan sabar hinggalah satu saat mengeluarkan buah tamar itu. Dikala penjagaan pohon tamar itu kita hanya dijaga sahaja yakni seperti pelajar yang menerima ilmu, pada saat nya tamar itu berbuah, pada saat itu lah tanggungjawab kita memberi ilmu itu.

Jadi. Sesuai lah perumpaan kita seperti pohon tamar :) Menerima ilmu dan memberi ilmu.

"Sebaik baik di antara kamu, orang yang mempelajari Al Quran dan mengamalkan nya."

Kita bukan hanya mengamalkan ilmu itu untuk diri kita, malah menjadi tanggungjawab kita menyampaikan ilmu itu. Doakan semoga kita tergolong dalam kalangan ini.

Masih belum tahu perancangan Allah, samada belajar sambil berkerja, full time bekerja. Mudah2an Allah lorongkan yang terbaik.Setakat ini dahulu. <3 br="">

1 comment: